Warm water aan boord
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

Warm water aan boord???

Het is een oude wens van ons om aan boord te kunnen beschikken over stromend warm water. Dat water zou gebruikt kunnen worden voor afwassen, schoonmaken, wasjes, persoonlijke hygiëne en zo. Een douche aan boord is niet bedoeling, omdat er geen ruimte voor is in het interieur en de gebruikte materialen van wanden en plafonds er niet geschikt voor zijn (misschien zou een slang met sproeier in de kuip nog wel te maken zijn maar of dat veel zin heeft en bruikbaar is?).

Stromend warm water (dan denk ik dus niet aan de fluitketel) is om een aantal redenen moeilijk te realiseren:

  1. met 12 Volt en de bescheiden accucapaciteit aan boord is niet veel water op te warmen; 
  2. 230 Volt is alleen beschikbaar in jachthavens en daarmee kun je ook op de gebruiksmomenten snel met een waterkoker (met een vermogen van maximaal 3A?) water opwarmen: je krijgt hetzelfde product maar het is erg persoonlijk hoe je het verschil in gemak ervaart;
  3. als we al diesels in onze schepen hebben dan zijn ze qua systeem ongeschikt en/of qua warmtecapaciteit te klein om via een warmtewisselaar een boiler op te laden. En bovendien: hoe lang laten we die motor draaien?
  4. er zijn systemen om warmwater te maken met bijvoorbeeld op diesel gestookte heaters (al of niet in combinatie met hete luchtkachels), maar dat is m.i. allemaal te groot (minimaal 10 liter), te gecompliceerd en (te) duur;
  5. een vaste zonneboiler is voor onze schepen qua omvang geen alternatief (en werkt alleen als de zon schijnt); de bekende zwarte douchezak is op dagen met mooi weer wel prettig om te kunnen gebruiken, maar die is alleen geschikt voor gebruik buiten als was/douchewater;
  6. de boilers die ik tot nu toe had gezien waren te volumineus om goed in te kunnen bouwen; 
  7. veel boilers die worden aangeboden zijn combinatie-boilers, die zowel geschikt zijn voor verwarming door het motorkoelsysteem als voor elektriciteit (220V); ze zijn daardoor ook kostbaar.

  Op de recente Bootshow in Düsseldorf zag ik op een stand een boiler van 6 liter met alleen een elektrische aansluiting (naar keuze 220V met 330W of 660W en/of 12V/200W, of 24V/400W. Dit boilertje is voorzien van een regelbare thermostaat. Leuk is ook, dat de uitvoering voor 230V op de beurs iets van € 120 moest kosten en dat is veel minder dan wat voor de grotere combinatie boilers wordt gevraagd (zie afbeelding, maar dan zonder koelwateraansluitingen).
Ik zie met een beetje moeite wel kans zo’n boilertje (LxD=30x16 cm; gewicht 1kg) in een 27 in te bouwen (het laatste vrije plekje). 

Blijft over de vraag of je er veel aan zult hebben. Wij van de She liggen als we op reis zijn nogal eens in een jachthaven (de accucapaciteit staat vanwege de koelbox ook al geen al te lange buitenverblijven toe) en dan heb je tegenwoordig bijna altijd walstroom. Zolang je in de haven ook aan je elektrische landvast hangt heb je dan met het boilertje in bescheiden mate de beschikking over warm water en dat is wel makkelijk, maar een afwasje is dan wel duurder dan uit eten. 
Ik weet nu nog niet of een boiler-project bij ons gerealiseerd zal worden. Tijdens mijn bezoek aan de Hiswa ga ik zoeken naar een Nederlandse leverancier van dit boilertje en ik ga dan ook eens aan boord van de She kijken hoe het systeem eventueel geïnstalleerd kan worden. 
Hoeveel comfort je aan boord wilt hebben is een persoonlijke zaak en ieder zal daar andere opvattingen over hebben. Een beetje hobbyisme om te blijven klussen aan je schip kan natuurlijk ook de aanleiding vormen voor zo’n plannetje.

Edward, SHE

 

Motor vervangen ] Kiele kiele ] Raamrubbers L17 vervangen ] Leisure 17 als nieuw! ] 17 tips voor een 17 ] 220 Volt aan boord ] 27 tips voor 27 ] Breed bed L17 ] Drinkwater in de boot ] Insteekschot ] Kajuitramen ] Roer ] Scheg en het roer 1 ] Scheg en het roer 2 ] Scheg en het roer 3 ] Scheg en het roer 4 ] Scheg en het roer 5 ] Schildertips ] Trimschema ] Uierzalf ] Ventilatie-fok ] [ Warm water aan boord ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016