Voorjaar 2001
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

Bezoek aan de regionale verkeerscentrale te Dordrecht

Op 31 maart bezochten we de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat die o.a. de drukke vaarwegen Dordtse Kil, Oude Maas, de Noord en de Beneden Merwerde bewaakt. Behalve het bijgaande verslag uit de Leisurekrant publiceren we een korte foto-impressie. (De foto's kunnen worden vergroot door er op te klikken).

 Vanuit de RVC worden 24 uur per dag de vaarwegen van een van de drukste knooppunten in Europa in de gaten gehouden. De mannen van de RVC (want vrouwen hebben we niet in actie gezien) zijn bereikbaar via de marifoon en de telefoon….. maar per auto bereiken viel niet voor iedereen mee. De volgende keer vragen we de organisatoren een 06-nummer bij de uitnodiging te vermelden, zodat we iedereen naar binnen kunnen loodsen. Mocht geen mobiele telefoon beschikbaar zijn, maar wel een 'handheld GPS': de tip is doorgespeeld naar het bestuur om waypoints vooraf bekend te maken. 

Dsc00095L.jpg (72069 bytes)dsc00111.jpg (63971 bytes)dsc00121.jpg (57468 bytes)Voordat we naar de etage gingen waar de radars, computers, informatiewanden, verrekijkers, kortom: DE AKTIE was, vertelde het voormalige hoofd van de RVC in het kort wat de mensen bij de RVC allemaal doen. Het was zeker geen saai verhaal. Wist u bijvoorbeeld dat een overnachting in de haven van Dordrecht voor een zeeschip ongeveer 1 miljoen gulden met zich meebrengt: dan leg je toch komend vaarseizoen met een gerust hart aan in een heftige Marina…! Oké, in Dordrecht wordt je boot er ook voor geladen en gelost enz. enz., maar toch! 
dsc00116.jpg (48922 bytes)dsc00118.jpg (58914 bytes)dsc00120.jpg (50392 bytes)Voor de jongste deelnemers (10 en 7) duurde de inleiding misschien wat lang, ook omdat ze veel van de vaartermen nog niet bevatten. Maar toen we eenmaal boven waren hadden we 'er geen kind meer aan'. Ze tuurden de hele omgeving af door verrekijkers, keken hun ogen uit bij de radarbeelden en pikten her en der wat op van de uitleg die de heren gaven. Meeluisteren met de mensen aan boord was ook wel leuk natuurlijk! Niet alleen de kinderen hadden een leuke ochtend: het was heel indrukwekkend om te zien en horen wat er allemaal bij komt kijken om al die schepen veilig door het gebied te krijgen. Als de schepen zich bij Rotterdam of de Volkeraksluizen aanmelden (want zo groot is het gebied), wordt door middel van codes informatie doorgegeven zoals de lading die vervoerd wordt, hoeveel bemanning aan boord is enzovoort. Dit staat dan geregistreerd in de computers, zodat de schepen deze informatie niet opnieuw hoeven door te geven bij sluizen en dergelijke. Dat is een stuk efficiënter dan borden van 1 bij 2 meter op de zijkanten van het schip waar de lading op vermeld staat (en zeker als het schip gezonken is…). De informatie wordt ook doorgegeven naar andere verkeerscentrales als het schip het 'territorium' van de RVC Dordrecht verlaat. 
Met behulp van de radar is het mogelijk om van verschillende schepen te bepalen wanneer ze in de 'gevarenzone' komen; ofwel wanneer er kans is op een aanvaring. Niet dat er dan direct wordt ingegrepen vanuit de RVC want hun werk is verkeersbegeleiding. Slechts in het uiterste geval kunnen ze een schipper verplichten om te stoppen. 
De term 'big brother is watching you' is in hun geval zeer zeker van toepassing! Dames, u bent gewaarschuwd als u de komende zomer in bikini rondwaart in drukkere vaargebieden!!
Vera van H.
dsc00128.jpg (74473 bytes)

 

Najaar 2005 ] Stertocht 2005 ] Jaarvergadering 2005 ] Najaar 2004 ] Leisureweek 2004 ] Jaarvergadering  2004 ] Najaar 2003 ] Leisureweek 2003 ] Stertocht 2003 ] Voorjaarsevenement 2003 ] Jaarvergadering 2003 ] Leisureweek 2002 ] Stertocht 2002 ] Voorjaar 2002 ] Jubileum 25 jaar ] Leisureweek 2001 ] Stertocht 2001 ] [ Voorjaar 2001 ] Leisureweek 2000 ] Stertocht 2000 ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016