Uierzalf
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

Uierzalf 

Het lijkt net of dat je begint met een redactioneel stukje voor een agrarisch blad. Nee dus, we zijn gewoon bezig met hardcore watersport maar dan wel de softe kant en dan met name voor je handen. 
In het voorjaar stond er in de waterkampioen een artikel over antifouling. Nu is over dit onderwerp de laatste tijd zeg maar jaren bijzonder veel te doen geweest. Koperhoudend was zo’n beetje de grootste gemene deler, maar ook zelfslijpend, hard en zacht alsmede werkend, niet werkend of iets daartussen in waren regelmatig onderwerp van publicatie of gesprek. In het betreffende artikel deed men melding van een proef met uierzalf over bestaande antifouling laag bijwijze van aangroeiwerend middel. Dit n.a.v. het feit dat men vroeger een soort gelijk goedje onder de schepen van toen smeerde ter voorkoming van aangroei van zeepokken e.d. In het voorjaar is de Torntoe voorzien van een mooie laag uierzalf van het merk Bogena (1kg a 7,95 euro). Van te voren had ik bepaald dat de bestaande antifouling, zelfslijpende koperhoudende groene rommel (als je moet schuren word je er stront misselijk van) van het merk Awlgrip uit België, nog in voldoende conditie was. Ik heb de uierzalf gewoon met de vlakke hand opgebracht. In het artikel in de WK sprak men van opbrengen met een kwast of blokwitter maar dat was geen doen. De vlakke hand gaf het beste resultaat, in een uurtje zat het erop en ik had drie weken zachte handen op de koop toe. Toen de Tt het water in moest hadden we even de angst dat de boot te makkelijk van de kar zou gaan maar dat bleek onterecht. Wel gleed zij makkelijker van de steunplaten als anders maar het was nog steeds gecontroleerd. We hebben nu dus een heel seizoen gevaren met de Tt en haar gezalfde onderkant. Gedurende het seizoen hebben we al gemerkt dat er minder aangroei was op de waterlijn. Voornamelijk aan de lichtkant, dat is de kant die op de vaste ligplaats in de zon ligt, was de vorming van groene drab minder als normaal. Ook waren we benieuwd of de 3 weken Zeeland met het merendeel op zout nog invloed had. En we keken dan ook uit naar het moment dat de Tt weer uit het water zou komen, ook al betekende dat het einde van het vaarseizoen. Toen de Tt op die bewuste dag in de tweede week van oktober uit het water kwam was ik blij verrast. De uierzalf had zijn werk goed gedaan. Even met schrobber over het onderwaterschip en binnen 30 minuten was het hele onderwaterschip schoon. Niks geen hoge druk. Er zat geen schelpje op en zelfs plekjes op de kielen die normaal lichte roest sporen vertonen waren volledig schoon. Voor ons is de proef meer dan geslaagd en zullen de komende jaren de uierzalf blijven gebruiken. Wel zal waarschijnlijk de “groene rommel” vervangen worden door een harde variant, dit mede n.a.v. de uierzalf. Op de foto’s zie je nog in detail hoe weinig aanslag er op het onderwaterschip zit. O ja, voor het insmeren van de Tt (23SL) had ik maar een half blik (=500gr) nodig, dus dat is maar 4 euro per seizoen.  Vanaf nu allemaal aan de uierzalf.

EvH

Tornkoe                 

 

Motor vervangen ] Kiele kiele ] Raamrubbers L17 vervangen ] Leisure 17 als nieuw! ] 17 tips voor een 17 ] 220 Volt aan boord ] 27 tips voor 27 ] Breed bed L17 ] Drinkwater in de boot ] Insteekschot ] Kajuitramen ] Roer ] Scheg en het roer 1 ] Scheg en het roer 2 ] Scheg en het roer 3 ] Scheg en het roer 4 ] Scheg en het roer 5 ] Schildertips ] Trimschema ] [ Uierzalf ] Ventilatie-fok ] Warm water aan boord ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016