Sleepvlag
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

(Ex-) Sleepvlag mysterie

Heel, heel lang geleden was het gebruikelijk een boot met pech te slepen en daarbij de sleepvlag in het wand te hijsen.

Een klein aantal jaren geleden heeft men besloten het BPR (Binnenvaartpolitiereglement) te veranderen.

De sleepvlag ging overboord en er werd ander symbool gekozen. 

 

 

Volgens BPR artikel 3.29:

Het motorschip aan de kop van een sleep moet voeren:

Een gele cilinder die aan de bovenzijde en aan de onderzijde is voorzien van 2 witte banden, zwart en wit, de witte banden aan het uiteinde van de cilinder.

 

Het schip of schepen die de laatste lengte van een sleep vormen voeren een gele bol welke op een geschikte plaats is aangebracht en van alle kanten zichtbaar is.

 

Dit artikel is niet van toepassing op een klein schip dat slechts kleine vaartuigen sleept of op een klein schip dat wordt gesleept.

De sleep vlag wordt (werd) ook op andere plaatsen onterecht gebruikt.

Zo dachten vele motorbootvaarders dat je verplicht was, in BelgiŽ, de sleepvlag als geus op je schip te voeren. Oplettende watersporters merkten op dat alleen ďOllandersĒ deze vlag voeren. Andere buitenlanders o.a. Belgen voeren deze sleepvlag n.l. niet!

Volgens de kleine regeltjes in de ANWB almanak nr. 1 werd het voorgeschreven door:

Het Reglement der Scheepvaartwegen BelgiŽ.

Echter deze vlag is alleen bedoeld voor de beroepsvaart. Zie titel 1, hoofdstuk 1 en artikel 2 lid 3 van het Reglement der Scheepvaartwegen BelgiŽ.

RdB

 

Navigatietest ] Bruggen ] Bruggen 2 ] [ Sleepvlag ] Voorrang ] Oversteken ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016