Scheg en het roer 4
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

De scheg en het roer – deel 4

In de vorige drie afleveringen van deze serie heeft u de ervaringen van twee deskundigen en een moedige doe-het-zelvers gelezen, die hun scheg- en roerproblemen zelf hebben aan gepakt, en één doe-‘t-niet’zelver,die het een specialist heeft laten doen.
In deze aflevering een zeer uitgebreid antwoord op een vraag van Matthieu van W. over zijn gescheurd roer dat hij dit voorjaar wil gaan aanpakken. Overigens heeft Matthieu het record vragenstellen voor de rubriek ‘vraag & antwoord’ op zijn naam staan. En nu hij het discussieforum op onze website heeft ontdekt, spant Matthieu ook daar weer de vragerskroon. Wie gaat hem evenaren?

Een gescheurd roer

Hallo forum, maak je borst maar nat want Matthieu heeft weer een aantal vragen……..
Ik vermoed dat mijn roer eraf moet deze winter om een scheur te herstellen op het roerblad, daar waar beide delen op elkaar gelijmd zijn. Het roerblad zit vast in de hak van de scheg, in mijn herinnering op een strook rvs, maar dat weet ik binnenkort zeker als hij weer uit het water gaat.
Kun je deze strook er gewoon uitschroeven als je het roer verwijderen wilt en weer terugschroeven bij de bevestiging, of is de boel dan al lam en moet je gaan sixaflexen of gaan polyesteren?
Als de strook verwijderd is, trek je het roer dan gewoon naar beneden toe uit, of schieten de kogellaartjes je dan om de oren?
Mocht er een scheurtje zijn, wordt het dan ook al het schuim vervangen, of valt het te overwegen de delen op elkaar te lamineren zonder het helemaal te moeten slopen.
Vrees dat het antwoord wel slopen zal zijn…….
Ben benieuwd, Matthieu

Antwoord:

Een scheur in het roer of scheg ontstaat vaak door veroudering van de polyesterlijm tussen de twee schaaldelen. Via deze scheur dringt water in het schuim en dit bevriest in de winter met gevolg dat beide schaaldelen openbarsten.
Het roer en scheg bestaan uit een aantal onderdelen: 
De scheg

- bevestigingsplaat, welke d.m.v. bouten aan de romp bevestigd is

- 3 rvs buisjes ø 6 mm, welke gelast zijn aan de bevestigings plaat (geen rvs) en voetplaat, hieraan is de hak bevestigd

- twee schaaldelen, gevuld met schuim 

- rvs hak 

De hak, draaipunt van het roer, is met twee bouten bevestigd aan de voetplaat en is lastig los te draaien. Soms moeten deze schroefbouten los geslepen worden. Mochten de schroefbouten dol gedraaid zijn gebruik dan nieuwe rvs verzonken schroefbouten. 


 

 

 

De hak

De bouten en moeren van de scheg zijn aan de binnenkant van de romp ingepolyesterd. Hak met een daarvoor geschikte schroevendraaier of frees met een accuboormachine het polyester rondom de moeren weg zodanig dat er een (Engelse) pijpsleutel oppast. Een pijpsleutel voor een bougie wil ook wel helpen.

 

 

 

Het roer
- roerkoning, de stang aan het roer welke door de hennegatskoker steekt en is NIET gelagerd
- 3 rvs strippen gelast aan de roerkoning en gelamineerd aan één zijde van de schaal
- twee polyester schaaldelen gevuld met schuim
Nadat de (aluminium) helmstok bevestiging in de kuip en de (rvs) hak onder aan de scheg verwijderd zijn kan het roer los genomen worden.
Het beste is je boot zo danig hoog te plaatsen dat het roer makkelijk onder de boot vandaan gehaald kan worden. Een andere mogelijkheid: de achterkant van de boot omhoog krikken of een kuil graven.
Er vallen GEEN 6000 kogeltjes uit de hennegatskoker, het roer is n.l. NIET gelagerd.

Bekijk eerst de lijmlaag (en scheur) van het roer, probeer met een schroevendraaier de stevigheid van de oude lijmnaad. Is de scheur niet groter dan 15 cm en is er geen andere schade aan het roer, dan is de scheur prima te lijmen. Werk evt. de scheur een stukje open om deze goed te kunnen vullen met lijm. Gebruik daarvoor Poly-Pol 700 een polyestermat is niet nodig. Zorg wel dat de te lijmenvlakken goed schoon zijn.
Wil je het rigoureus aanpakken, zaag (decoupeerzaag) dan de schaaldelen van elkaar. Het is beter om niet te slijpen je verliest dan te veel materiaal.
Verwijder evt. het schuim. Controleer de aangelaste rvs strippen. De strippen zijn aan 1 zijde van de schaal ingelamineerd met matten. Mochten deze strippen losgeraakt zijn van de polyesterschaal dan is lijmen met Poly-Pol 700 (deze lijm is oersterk en waterbestendig) én met glasmatten goed te doen.
Lijm opnieuw de schaaldelen tegen elkaar met Poly-Pol 700. (www.polyservice.nl) Let op dat de schaaldelen gelijkmatig tegen elkaar komen, gebruik evt. afstandsblokjes tussen de schaaldelen. Polyester matten zijn niet nodig.
Vul het geheel niet meer met schuim. Het schuim c.q. de purcellen zouden waterdicht moeten zijn maar is het niet. Wil je per se toch het geheel vullen met schuim, boor 2 gaatjes aan de bovenzijde van het roer voor het vullen van het schuim, en 2 gaatjes aan de onderzijde van het roer voor het afvoeren van overtollig schuim. 
Heb je het voornemen scheg en roer opnieuw te laten maken overweeg dan eens om beide onderdelen 7cm korter te laten maken. Scheg en roer raken meestal, door het gewicht in de kuip, als eerste de bodem en zijn daardoor erg kwetsbaar. (RdB)

Vergrotingen van de tekeningen zijn aan te vragen bij redactie.leisurekrant@hccnet.nl
Voor meer informatie over Poly-Pol 700 zie www.polyservice.nl

 

Motor vervangen ] Kiele kiele ] Raamrubbers L17 vervangen ] Leisure 17 als nieuw! ] 17 tips voor een 17 ] 220 Volt aan boord ] 27 tips voor 27 ] Breed bed L17 ] Drinkwater in de boot ] Insteekschot ] Kajuitramen ] Roer ] Scheg en het roer 1 ] Scheg en het roer 2 ] Scheg en het roer 3 ] [ Scheg en het roer 4 ] Scheg en het roer 5 ] Schildertips ] Trimschema ] Uierzalf ] Ventilatie-fok ] Warm water aan boord ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016