Scheg en het roer 3
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

De scheg en het roer – deel 3 

In de eerste twee afleveringen van deze serie heeft u de ervaringen van twee deskundige en moedige doe-het-zelvers gelezen, die hun scheg- en roerproblemen zelf hebben aangepakt. Maar wat doe je als je zelf de klus niet aandurft of zelf niet zo handig bent. Dan ben je aangewezen op de “deskundigheid” van een herstelbedrijf en dan maar afwachten of het wat wordt. 
Gelukkig is er in Nederland een bedrijf wat zich de laatste jaren heeft gespecialiseerd in scheg- en roerproblemen; de firma Modus Marine v.o.f. in Lelystad. Hoewel het uitbesteden van deze werkzaamheden meestal een dure aangelegenheid wordt, heb je bij dit bedrijf wel de zekerheid van 10 jaar schriftelijke garantie op hun werkzaamheden. In dit 3e deel de ervaringen van Paul M. die zowel de scheg en het roer heeft laten vervangen, maar er voor koos om het bestaande scheg- en roerontwerp van zijn Leisure 23 te handhaven. 

De Balans van Paul en Maaike 
Toen ik vorig jaar zomer (augustus 2003) de Balans van Zeeland weer naar huis voer, viel mij al op dat ik af en toe wat geklapper hoorde bij het roer. De boot bleef echter goed varen, ik maakte me nog geen ernstige zorgen en kwam veilig thuis. Half oktober op de kant getakeld, schrok ik toch: de scheg hing op halfzeven en met enig voorzichtig wrikken, liet hij helemaal los en hing nog slechts aan het roer! Ik moet er toch niet aan denken dat ik met deze gammele constructie op het Markermeer in een bui terecht was gekomen. Wat nu gedaan? Ik heb eerst het roer van de scheg losgeschroefd en kon de scheg er toen helemaal onderuit halen. De ‘roestvaststalen’ buizen die er ter versteviging inzitten, waren finaal doorgeroest en afgebroken. Ik zag al gauw dat dit geen werk voor mijn doe-‘t-niet’zelf-handen was. Twee Baarnse bedrijfjes hebben er naar gekeken. Maar toen die er niet veel heil in bleken te zien, wendde ik mij tot Modus Marine in Lelystad. Ik was hiervoor getipt door Anton B., die geconfronteerd met dezelfde problemen, Modus Marine een balansroer onder hun L-23 had laten plaatsen. Jacco van Modus Marine is de situatie ter plekke bij ons komen bekijken en wilde de klus wel aannemen. Nu moest ik nog kiezen of ik net als Anton een balansroer wilde, of toch koos voor de originele constructie met scheg. Van Anton had ik gehoord dat hij tevreden was. Zijn boot stuurt met balansroer superlicht en is wendbaarder geworden. Nu heb ik nooit gevonden dat onze L-23 zwaar stuurt en over de wendbaarheid hadden we ook niets te klagen. Er was wel één nadeel: een balansroer kan je nooit loslaten. Hoewel een balansroer op een boot met de naam BALANS natuurlijk niet misstaat, redeneerde ik tenslotte, dat het ontwerp van de Leisures niet voor niets een scheg heeft en gaf opdracht een nieuw roer te fabriceren en een nieuwe scheg te maken en te plaatsen. Toen moest de boot nog wel naar Lelystad, want op locatie zou niet lukken. We spraken af dat zodra de Balans te water ging, wij haar naar de werf van Modus marine in Lelystad zouden varen. Ter zekering van het –zonder scheg!- gammele roer zouden ze wel vlak voor de tewaterlating twee stalen noodbeugels onder de boot lassen. Een soort noodscheg. We voeren de boot op de motor, nog zonder mast naar Almere Haven, waar we binnendoor naar Lelystad voeren. Mooie tocht, achter de Oostvaardersplassen langs. Wel een beetje veel rechttoe rechtaan kanalen, maar dat mocht niet hinderen. Halverwege kregen we nog even de schrik te pakken, toen ik merkte dat de motorruimte al met 10 centimeter water vol stond. Waar kwam dit water vandaan? Was er door het doorroesten van de originele scheg toch ergens een lek? Of was er bij het plaatsen en dus lassen van de noodscheg iets mis gegaan? We legden de boot snel aan de kant en hoosden de boel leeg. Er kwam geen nieuw water binnen. We wachtten een half uurtje en toen de boel droog leek te blijven waagden we het er weer op. Na vijf minuten constateerde ik bij inspectie dat er toch weer snel water bij kwam. Maar waar vandaan? En kennelijk alleen als we met enig tempo voeren. Kijkend in de bakskist ontdekten we, dat het water door de hennegatskoker omhooggestuwd werd, in de bakskist terechtkwam en van daar doorliep naar de motorruimte. Altijd prettig als je weet waar het euvel zit. Ik had nog een vette lap aan boord, van het insmeren van ons onderwaterschip met uierzalf (werkt trouwens perfect i.p.v. antifouling en kost nog geen 6 euro per seizoen; zeer aan te raden!). Ik bond die vette lap dus om de roerkoning, strak op de hennegatskoker en het werkte. In Lelystad heeft de boot twee weken gelegen/gestaan, voor ik haar weer op kon halen, met nieuw roer en nieuwe scheg, het zag er goed uit. Alleen merkte ik bij een stukje proefvaren, dat de roeruitslag beduidend kleiner was geworden in vergelijking met daarvoor. Wendbaarder, als met een balansroer, dat hoefde niet, maar dit was het tegenovergestelde en dat was zeker niet de bedoeling. Modus Marine adviseerde om al varende te ervaren of het toch niet zou bevallen. We konden altijd terugkomen en de roeruitslag laten vergroten. Tot en met de Stertocht 2004, hebben we het geprobeerd, maar het was echt te gering. Dus gingen we terug en lieten een randje van de scheg wegfrezen. Nu vaart de boot weer als vanouds. Die Stertocht was nog wel even schrikken. Het was redelijk zwaar weer en wij maakten voorbij Marken een grote slag naar de dijk richting Lelystad. Hoog aan de wind, moest ik redelijk wat kracht geven aan de helmstok. Terwijl we de dijk naderden, viel het Maaike op, dat ik zittend aan de hoge kant, de helmstok steeds dichter naar me toe moest trekken om op koers te blijven. Was me zelf ook wel opgevallen, maar ik wilde geen onrust zaaien en hield het op wat extra loefgierigheid in deze zware omstandigheden. Toch raakten we echt verontrust toen ik de helmstok gewoon door kon zetten en uiteindelijk 360 graden rond kon gaan, zonder effect op de koers? Hoe nu? Roer verloren, scheg alweer kwijt? Het was allemaal iets minder ernstig, hoewel op dat moment, op een stampend schip echt geen pretje! Maaike ondersteboven in een kist op zoek naar een bahco of waterpomptang. Het bleek slechts een slecht vastgezette helmstok te zijn!! Modus Marine maakte 100 excuses en zou het personeel op hun falie geven. Al met al zijn we, na bijstelling van de roeruitslag tevreden met ons nieuwe scheg en roer en zijn afgelopen jaar niet alleen wederom op en neer naar Zeeland gevaren, maar de Balans heeft ook voor het eerst onder mijn gezag althans, een Noordzeetocht volbracht. Bij IJmuiden eruit en dan drie keer rechtsaf. Een heerlijk tochtje naar Enkhuizen. Ze stuurt weer prima.
Paul M.

 

Motor vervangen ] Kiele kiele ] Raamrubbers L17 vervangen ] Leisure 17 als nieuw! ] 17 tips voor een 17 ] 220 Volt aan boord ] 27 tips voor 27 ] Breed bed L17 ] Drinkwater in de boot ] Insteekschot ] Kajuitramen ] Roer ] Scheg en het roer 1 ] Scheg en het roer 2 ] [ Scheg en het roer 3 ] Scheg en het roer 4 ] Scheg en het roer 5 ] Schildertips ] Trimschema ] Uierzalf ] Ventilatie-fok ] Warm water aan boord ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016