Scheg en het roer 1
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

De scheg en het roer – deel 1.

“Ouderdom komt met gebreken.” Een gezegde wat helaas niet alleen voor mens en dier geldt.
Ook naarmate de leeftijd van onze Leisures hoger wordt, kunnen we geconfronteerd worden met (soms kostbare) gebreken aan ons dierbare bezit. Cruciale onderdelen kunnen het ineens begeven en wat dan? Een van die onderdelen aan een boot is het roer, en onder onze Leisures zit daar ook nog eens een scheg voor. Geen roer betekent vaak niet meer kunnen sturen. Met name de scheg en het roer blijkt inmiddels een zwak onderdeel onder onze degelijk gebouwde Leisures te zijn. Vandaar dat uw redactieteam in 4 afleveringen dieper op dit onderwerp wil ingaan. Dan bent u alvast voorbereid om uw eigen scheg en roer eens goed te beoordelen tijdens de komende winterperiode of maatregelen noodzakelijk zijn. Nu in deel 1 het verhaal en de ervaringen van Nick van Ginhoven, een vakkundig doe-het-zelver, die na roeroperaties aan zijn vorige en huidige boot (de Ginfizz) al een echte roerchirurg blijkt te zijn.

Zoals gewoonlijk toch maar weer dit winterseizoen aan het (hobby)werk aan de Ginfizz. Wat ik bij eerdere onderwaterschip inspecties al op opgemerkt en ook in helder water vanaf de walkant kon zien, had ik aan het roerblad een beschadiging. Niet ernstig maar toch, als ik zoiets waarneem dan ben ik van naturen nieuwsgierig hoe dat mogelijk heeft kunnen ontstaan en of er eventueel nog wat aan te repareren valt of mogelijk nog erger, misschien wel moet vervangen. Bij onze vorige boot een 23 voeter met een zelfde roerblad had ik vanwege osmose al reparatie ervaring opgedaan, dus ga je met de reeds opgedane kennis toch wel een stuk makkelijker aan de slag.

Bij een van de vorige eigenaren van de Ginfizz, had het roerblad ofwel een constructie fout of averij opgelopen. Ik zal hier niet te technisch worden voor wat betreft de uiteenzetting van de roerproblematiek, maar de roerkoning met het aangehechte roerblad kan uit mijn boot niet meer gedemonteerd worden in verband met een aangelast stangenstelsel. Dit stangenstelsel is ten behoeve van het stuurrad (alleen voor de Leisure 27 en 29). Dus wil je wat werkzaamheden aan het roer doen, dan moet dit gewoon ter plaatse gebeuren. Een oude reparatie aan het roerblad was in de loop der jaren losgeraakt en dit kwam aan het licht door eerst een klein scheurtje en later in deze zomer een min of meer open scheur van ongeveer 10 cm.
Hier kom ik dan eindelijk bij waar ik in mijn verhaal wilde beginnen, namelijk het opsporen en repareren van bovengenoemd ongemak. De ene verrassing na de andere gaat vervolgens de revue passeren, je begint met een klein scheurtje en je eindigt in een helemaal open roerblad. De reeds eerder genoemde roerkoning loopt verticaal vanuit het achterschip door de hennegatskoker langs de scheg door het roerblad en eindigt in de zogenaamde hak.
Het roerblad is verbonden aan de roerkoning m.b.v. 3 stuks aangelaste strippen welke op hun beurt weer ingelamineerd zitten in één helft van het roerblad.
Hier ben ik aangeland bij het oorspronkelijke probleem van het eerste “scheurtje”.
De strippen welke ingelamineerd zitten in de ene helft van het roerblad waren ofwel niet goed aangelast aan de roerkoning bij de fabricage ofwel het schip heeft in de loop der jaren mogelijk averij opgelopen, beide mogelijkheden zijn volgens mij denkbaar. De oude reparatie laat zien dat de strippen opnieuw zijn aangelast en dat daarbij de beide roerblad helften met behulp van een slijpschijf zijn open gemaakt om de reparatie uit te voeren.
Na het laswerk is het roerblad echter op een mijn inziens minder deskundige wijze weer gesloten door middel van alle open geslepen stukken roerblad (het waren bij elkaar 10 stukken) gewoon koud tegen elkaar met zogenaamde staalplamuur weer terug op hun plaats te zetten en af te werken met een smeerlaag over alle naden, keurig gedaan maar op de lange duur niet effectief omdat een smeerlaagje niet goed hecht op bestaande verf, antifouling en aangegroeide rommel. Om nog maar niet te spreken over de p.u.r.-schuim vulling. Wat die p.u.r.-schuim nu precies voor functie heeft, behalve dat die zich helemaal vol zuigt met water, weet ik niet, maar wie hier een verklaring voor heeft mag het aan mij vertellen.
Na toch wel enig nadenken hoe je zo’n gat van 25 cm breed en de volle roerhoogte met behulp van al die inmiddels schoongemaakte losse stukjes weer een degelijk en visueel strak roer maakt, ben ik toch maar gegaan voor de moeilijke weg.
Eigenlijk is die moeilijke weg volgens mij niet zo moeilijk omdat bij een goede voorbereiding het halve werk c.q. probleem al gedaan is.
Het gat in het blad (ha ha …….. dat rijmt) heb ik aan de binnenzijde voorzien van ingelijmde stroken glasmat van ongeveer 5 cm breed waardoor alle puzzelstukjes een dag later op hun beurt weer op de randstrookjes vastgezet konden worden. Later heb ik de kieren dicht geplamuurd met verdikte polyester. Snapt u het nog? Anders gewoon even bellen!
Nou het resultaat is volgens mij hoopgevend voor de komende decennia, dus dan houd ik weer wat tijd over om in de volgende winterperiode weer andere problemen op te lossen.

Tot ziens op, in of aan het water.
NickvG - “GINFIZZ”.

 

Motor vervangen ] Kiele kiele ] Raamrubbers L17 vervangen ] Leisure 17 als nieuw! ] 17 tips voor een 17 ] 220 Volt aan boord ] 27 tips voor 27 ] Breed bed L17 ] Drinkwater in de boot ] Insteekschot ] Kajuitramen ] Roer ] [ Scheg en het roer 1 ] Scheg en het roer 2 ] Scheg en het roer 3 ] Scheg en het roer 4 ] Scheg en het roer 5 ] Schildertips ] Trimschema ] Uierzalf ] Ventilatie-fok ] Warm water aan boord ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016