Raamrubbers L17 vervangen
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

Raamrubbers van een L17 vervangen, deel ?

Via de artikeltjes op onze clubwebsite over het vervangen van de raamrubbers van een L-17, kregen we - al weer enkele jaren geleden - een welkome reactie binnen van M. van Dijk. Het leek ons een prima handleiding, al zaten er geen foto's bij, dus plaatsten we de tekst in de Leisurekrant en op deze pagina.
Deze reactie lokte een nieuwe reactie uit: P.P. Tellier maakte wl foto's bij zijn handleiding, waarbij de tekst van M. van Dijk is gevolgd.

We hebben nu dus een 'groeidocument' over het vervangen van raamrubbers, waarin we beide teksten zoveel mogelijk naast elkaar hebben gezet 'in de hoop dat anderen er iets aan hebben'.

klik op de foto's voor een vergroting in een nieuw tabblad
Tekst M. van Dijk, Den Helder Tekst P.P. Tellier, Utrecht              
Ik heb onlangs gezocht naar de beste en makkelijkste manier om raamrubbers te vervangen op internet, maar hier is heel weinig over te vinden. En waar wat te vinden is, is men niet geheel tevreden of enthousiast over de manier van werken en of het resultaat. Ook op de website van uw club vond ik een stukje hierover, wat volgens mij ook niet naar volle tevredenheid werkt, omdat de werkwijze vrij langdurig is vanwege de tip om eerst de rubbers te plaatsen, en de volgende dag het raam te plaatsen om het rubber te laten wennen aan de sponning. Ik kan u vertellen dat je net zo goed het raam meteen kan plaatsen, want als je moet wachten tot het rubber gewend is, dat is het rubber alweer haast aan vervanging toe zo lang duurt dat.
Onderstaande handleiding is bedoeld als een aanvulling op de handleiding die door M. van Dijk uit Den Helder is opgesteld en op de webstite www.leisureclubholland.nl is gepubliceerd. Naast enkele extra handigheidjes en weetjes, zijn met name de afbeeldingen een aanvulling daarop. De fotos geven een beter beeld hoe de grotendeels reeds beschreven handelingen uitgevoerd kunnen worden. Zolang de oorspronkelijke tekst nog niet is gentegreerd met deze tekst, is het verstandig de oorspronkelijke tekst als leidraad te nemen. 
Ik heb zelf van de zomer mijn raamrubbers vervangen, en ik kan u vertellen dat het een fluitje van een cent is, en dat een gemiddeld raam er met ongeveer 10 tot 15 minuten in zit, mits aan alle voorwaarden is voldaan. Ik heb mijn advies gekregen van een ervaren carrosserie bouwer die in zijn leven al heel wat ramen van alle soorten en maten in vrachtauto's en bussen heeft geplaatst, en ik moet zeggen het werkt formidabel. Er zijn echter een paar dingen waar je op moet letten.
Als het een glasraam betreft moet het gelijk aan de sponning lopen, dus een recht glas in een rechte sponning, en een gebogen glas in een gebogen sponning. Een recht glas in een gebogen sponning werkt niet, want dat buigt niet en het glas zal het rubber uit de sponning trekken.
Wanneer het raam van kunststofglas is dan gaat het wel, want dat buigt met de ronding van de sponning mee.
01 Kies juiste rubber

A: sponning/opbouw dikte
B: raam dikte
C: rubberkern
D: peessleuf
E: breedte rubber
F: dikte rubber

A: en B: zijn de belangrijkste maten voor de keuze van een rubber. Deze maten moeten normaal gesproken corresponderen met de dikte van de sponning/opbouw en het raam. Als je om wat voor reden dan ook een rubber hebt dat op n van de maten A: of B: 1mm te groot is, dan kan dat gecompenseerd worden door een dikkere maat pees te gebruiken. Gebruik dan bijvoorbeeld i.p.v. een 8x9mm pees een 9x10mm pees.
Dan het gereedschap voor het inleggen van de ruit in de rubber, gebruik hiervoor geen schroevendraaier zoals men vaak hoort, maar een rond stukje hard hout met aan n kant een afgeschuind gedeelte zoals van een schroevendraaier, maar niet te spits, want anders breekt het houtje. Ik heb hiervoor zelf een stukje beukenhout gebruikt waarvan men duvels voor houtverbindingen van maakt. Dit is met een stanleymes makkelijk tot een spits te snijden, en het is voldoende stevig. Het is te koop bij de bouwmarkt per meter, dus kun je het op je eigen gewenste lengte afzagen. Ongeveer 12 mm dik is een goede dikte, ander breekt het te snel. Het houtje heeft als voordeel dat je niet in of door het rubber steekt, of het rubber stuk snijdt als je het om het glas heen moet wippen. Verder is de afmeting van het raam en de sponning heel belangrijk om het rubber er goed en lekkage vrij in te krijgen. Waar men hier vooral op moet letten is de maat van de kern van het raamrubber. Dit is toonaangevend voor de sponningmaat van het raam.
Ikzelf had rubber nodig voor mijn ramen met een glas en sponningmaat van 4 mm.
Het rubber van deze maat heeft een kerndikte van 8 mm. Volgens de carrosserie bouwer moest ik met dit rubber en vrije ruimte rondom het raam en in de sponning van 9 mm vrij houden, dit om de montage speling op te vangen, omdat het rubber anders teveel klemt. Dus als de ruit exact in het midden van de sponning ligt en de rubberkern is 8 mm dik moet de ruimte rond de ruit tot de sponning 9 mm zijn. Dus 1 mm extra.
02 maak werkstokje

Om het rubber over de sponning en het raam te werken is het handig een werkstokje te maken van ongeveer 15 tot 20 cm lang en 12 mm doorsnee. Zaag n uiteinde schuin af en schuur alle scherpe kanten glad en rond. Het houtje werkt beter dan de vaak aanbevolen schroevendraaier en levert minder kans op beschadiging van raam, rubber en pees.

03/04 maak pezentrekker

Om de pees in de peessleuf te werken kan je een pezentrekker kopen. Die kost al gauw 28. Je kan ook eenvoudig zelf een pezentrekker maken door een oog (diameter buitenkant 14 mm) te schroeven in het werkstokje. Het gat in het midden moet net groot genoeg zijn om de pees er doorheen te kunnen trekken (mag een beetje klemmen). Het schijnt ook mogelijk te zijn een ringsleutel maat 8 te gebruiken als pezentrekker.

Wanneer de sponning niet geheel meer 100% in goede staat verkeert bijv. door afgebrokkelde stukje polyester en hierdoor het oppervlak niet geheel meer mooi glad is, kan men besluiten om dit eerst op te knappen door bijv. te gaan plamuren met polyesterplamuur, maar men kan ook heel goed volstaan met spuitrubber.
Dit is een speciaal soort vulkanisatie rubber wat bij de auto materialen winkel te koop is in spuitkokers, en is speciaal bedoeld voor autoruit afdichting. Siliconenkit is geen optie want dat hecht niet en werkt zichzelf los onder inwerking van vocht, en dan kun je opnieuw beginnen.
Deze kit moet men eerst voor het plaatsen van het raamrubber in de groef spuiten in een dunne streng zo dicht mogelijk op de middenkern aan de kant waar de sponning komt. Hiervoor gebruik je een passende spuitmond van een spuitkoker die je er op draait (wordt niet standaard meegeleverd). Hierna gaan we de naad waar de pees in komt insmeren met gewone vaseline uit het bekende potje van de drogist, en dit hoeft niet te zuinig te zijn, maar wel goed in de peesnaad inbrengen omdat dat straks alleen maar makkelijker werkt. Nadat dit is gedaan en de sponning is goed schoon dan het rubber eerst in de sponning werken te beginnen midden boven, en dan rond om weer terug naar boven waarbij men het rubber zover mogelijk in de hoeken drukt tijdens het in de sponning werken van het rubber. Niet bang zijn om te veel rubber te gebruiken want in de hoeken zit meer ruimte dan men gewoonlijk voelt. Als je weer boven bent aangekomen dan het rubber 3 cm overlappend (te lang dus) recht afsnijden. Dan het stuk vanaf de bocht vanwaar je het laatst vandaan kwam voorzichtig een stukje los trekken, waarna je het afgesneden stuk het eerst weer in de sponning zet dus kop tegen kop, en dan het rubber terug werkend weer in de sponning plaatst waarbij de ontstane ruimte wordt weggedrukt in de sponning. Dit is een klusje wat het beste gaat met 2 man of vrouwen, want ik heb het met mijn vrouw samen gedaan, en dan gaat het het makkelijkst n binnen en n buiten de boot. Samen kun je het rubber goed bewerken zonder problemen.
05/06/07 werk rubber op de sponning/opbouw en snij recht af op juiste lengte

Werk het rubber op de sponning/opbouw. De sleuf in het rubber voor de sponningzijde kan met het werkstokje eenvoudig worden open gemaakt voor plaatsing. Bij kleine ramen volstaat het t rubber 2 cm langer recht af te snijden. Bij grote ramen is 3 cm extra lengte aan te bevelen. Zorg er wel voor dat vr het afsnijden het rubber zo ver mogelijk in alle hoeken is gewerkt.


 

 

08/09 plaats rubber uiteinden tegen elkaar en werk de extra lengte weg

Als het goed is zit het rubber nu in de sponning en als je goed kijkt staat het enigszins naar buiten gedrukt met het binnen profiel. Dit komt omdat aan de buitenkant de peesnaad zit welke nu is dicht gedrukt. Dit is niet erg, en vergemakkelijkt het inzetten van de ruit ook nog. Voor dat de ruit er wordt ingezet eerst weer de pot vaseline erbij halen, en rijkelijk de rubbernaad waar de ruit inkomt insmeren met vaseline. Dit om het plaatsen van de ruit makkelijker te laten verlopen, want de ruit zakt dan als het ware vanzelf in het rubber zonder klemmen of vast vreten. Dus de ruit van de buitenkant eerst onder in het rubber drukken in een hoek, en zover mogelijk aandrukken. De persoon aan de binnenkant houdt het rubber op zijn plaats, en drukt het enigszins naar buiten. Dan naar onder blijven drukken en in het rubber werken met het van te voren gemaakte houtje naar de andere hoek en het rubber ook daar om de ruit werken. Het makkelijkste is om het rubber er proberen om de ruit te trekken. Voor de zijkanten geldt hetzelfde en het is het makkelijkst om eerst de ene kant te doen en dan de andere omdat er dan meer ruimte is. Tot slot de bovenkant van buiten naar het midden. Als de ruit erin zit en alles was goed op maat zul je zien als je licht tegen de buitenkant van de ruit drukt, je hem makkelijk naar het midden van de sponning kan drukken met enige druk. De ruit is dan goed geplaatst. 10/11 werk raam in het rubber profiel

Werk eerst de onderkant van het raam in het profiel en daarna n van de zijkanten (zie foto 10). Gebruik hierbij weer het werkstokje om het rubber profiel open te houden

Aan de tweede (tegenoverliggende) zijde is het moeilijker het raam in het rubber profiel te plaatsen doordat nu het raam op spanning komt te staan. Het is belangrijk het rubber profiel vanaf de binnenzijde naar buiten te drukken zodat er ruimte ontstaat om het raam in het profiel te werken. Bij grote ramen of ramen waar jezelf niet gelijktijdig aan de binnenzijde n de buitenzijde van het raam kunt werken, heb je de hulp van een tweede persoon nodig. De buitenste flens van het profiel glijdt bij voldoende druk van binnenuit, langs de raamrand waarna je met het werkstokje het raam aan de buitenzijde in het profiel kunt werken. Steek het werkstokje (met de platte zijde naar het raam toe) tussen het (buitenzijde) raam en de rubber flens. Trek vervolgens het stokje langs de zijkant van het raam verder waardoor de flens over een steeds grotere afstand op de buitenkant van het raam komt te liggen en het raam dus in het profiel zakt (zie foto 11). Blijf tijdens deze bewerking aldoor druk uitoefenen op het raam in de richting van de tegenoverliggende zijde en naar de onderkant van het raam.

Hierna de pees. Ook hier eerst de kop netjes recht afsnijden en dan de pees ook insmeren met vaseline. Dan in de pezentrekker stoppen en aan de onderkant van de ruit in het midden dus tegenover het begin en eind van het raamrubber beginnen. Hiertoe een klein stukje ongeveer 2 cm uit de trekker laten steken, en de trekker in de naad drukken. Het uitstekende stukje met weer het houtje in de naad drukken, en de trekker rustig aan met een beetje wrikkende beweging naar achter trekken. Zo ga je rond tot de pees bijna helemaal in de naad zit, waarna men de pees ongeveer 2 cm overlappend recht afsnijdt. Trek de pees een klein stukje uit de naad, en druk dan de kop van de pees in de naad tegen de andere kop van de pees, en druk met het houtje het laatste stukje pees op zijn plaats waarbij ook hier weer de ruimte naar achter wordt weggewerkt.
Men moet vooral niet schrikken wanneer op de hoeken plooien in het rubber zitten, die trekken meestal vanzelf strak wanneer de pees erin gaat, en anders kun je meestal de laatste restjes met het houtje wegdrukken . Je steekt dan het houtje naast de ruit tussen het rubber, en je drukt dan het rubber extra van binnen in de hoek van de sponning om de laatste ruimte weg de drukken. Hierna zijn de laatste plooien dan wel weg.
Het resultaat is dan een goed geplaatste ruit, met mooi sluitende rubber welke niet lekken en naadloos aansluiten.
12 Werk de pees in de peessleuf en snijd deze op juiste lengte recht af

Als je een los werkstuk hebt (zoals hier een caravandeurtje), zet dat dan eerst goed vast en zorg dat je er goed omheen kunt bewegen tijdens het peestrekken.
Duw de pees door het oog van de pezentrekker. Werk het begin (+- 2 cm) van de pees in de peessleuf met het werkstokje (of schroevendraaier als het werkstokje nu tevens pezentrekker is). Houd de pees in de richting van de sleuf terwijl je met de andere hand de pezentrekker voortduwt. Zorg ervoor dat het oog onder een hoek diep in de sleuf wordt geduwd terwijl je hem voortbeweegt (zie foto 12). N.B. er zijn ook pezentrekkers die je moet trekken i.p.v. duwen. 

Als de pees rondom is aangebracht dan kan deze 2 cm langer en recht worden afgesneden. Haal de peestrekker van de pees. Plaats de twee uiteinden van de pees tegen elkaar en werk het laatste uitstekende deel van de pees met het werkstokje in de peessleuf (beginnend bij het uiteinde van de pees).

Het is best wel een lang verhaal geworden om iets duidelijk uit te leggen, maar dit is echt de manier om het te doen. Ik heb het op dezelfde manier uitgelegd gekregen van een man met jarenlange ervaring, en dacht ook wat een werk. Maar geloof het of niet ik heb op een middag zes ramen vervangen zonder te schelden en te vloeken. Ok ik had vieze handen, maar ook die zijn inmiddels weer schoon, maar het belangrijkste is dat ik al mijn ramen heb vervangen met nieuwe rubbers, en ze zitten prachtig en lekken niet.

Ik hoop dat u mijn stukje wil plaatsen op uw site en dat nog veel mensen wat aan mijn werkwijze zullen hebben. Tot uw dienst.

Groetjes en veel succes, M. van Dijk, Den Helder

13 Et voila een prachtig nieuw rubber om uw raam. 

 

 

 

Ik hoop dat nog vele leden van LCH en niet-leden plezier zullen hebben van deze nuttige handleiding

Reactie van M. van Dijk op deze samenvoeging met een extra tip:
Het is leuk om te lezen dat er toch mensen zijn die een poging hebben gewaagd om de klus zelf te klaren, en uit de reactie van de heer Tellier zonder gemopper. Als men onze handleidingen volgt gaat het echt goed, en vooral netjes. Denk wel aan gebruik van voldoende vaseline, en vergeet de spuitrubber component niet aan de buitenzijde van de sponning ivm eventueel lekken. Dit gaat echt beter dan siliconen kit wat vocht gevoelig is en loslaat na verloop van tijd. Trouwens mocht u als boot eigenaar last hebben van een kier lekkage van welke aard dan ook, nog een kleine tip. Mocht u toch met kit aan het werk willen gaan om dit te proberen te dichten, gebruik dan BUTYLEEN KIT. Dit is ook bij de bouwmarkt te verkrijgen in spuitkokers in de kleuren bruin en grijs. Voordeel van deze kit is dat het water bestendig en schimmelvast is, EN overschilderbaar met alle soorten verf. Het wordt ook gebruikt bij u thuis wanneer de glashandelaar een nieuwe ruit bij u komt plaatsen. Dat is het zelfde spul. Het gaat jaren mee. Dit even als tip en aanvulling.
Ik hoop dat er meer mensen gebruik zullen en kunnen maken van de tips en trucks van mij en de heer Tellier omtrent de raamrubbers. Ik wens een ieder veel succes.

 

Motor vervangen ] Kiele kiele ] [ Raamrubbers L17 vervangen ] Leisure 17 als nieuw! ] 17 tips voor een 17 ] 220 Volt aan boord ] 27 tips voor 27 ] Breed bed L17 ] Drinkwater in de boot ] Insteekschot ] Kajuitramen ] Roer ] Scheg en het roer 1 ] Scheg en het roer 2 ] Scheg en het roer 3 ] Scheg en het roer 4 ] Scheg en het roer 5 ] Schildertips ] Trimschema ] Uierzalf ] Ventilatie-fok ] Warm water aan boord ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016