Motor vervangen
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

In de winter van 2010/2011 heeft de schipper van de Leisure 27 'SHE' de inboard-diesel vervangen. Hieronder zijn verslag.

Overwegingen

De 31 jaar oude Volvo Penta van de She kreeg wat koelproblemen. Het heeft nooit tot uitvallen geleid, maar ik wist dat constant maximum toeren draaien zeker een temperatuurprobleem zou veroorzaken. Ik ging het vaargedrag erop aanpassen. Vorig seizoen heb ik geprobeerd om door toepassing van een wierbox en een gesloten koelcircuit de situatie te stabiliseren en liefst ook te verbeteren, maar het goede gevoel van er altijd op kunnen vertrouwen was weg.
Reden om een andere keuze te maken: revisie of vervanging.

Ik heb geïnformeerd bij een bedrijf in Harderwijk dat gespecialiseerd is in het revideren van Volvo Penta’s. De kosten waren vrij fors (ca. € 3.500), zonder dat ze zekerheid konden geven over het aantal te besteden manuren. Dan heb je uiteindelijk best een goede motor, maar wel tegen een stevig prijskaartje, en qua mogelijkheden in de toekomst (er kan altijd weer wat defect raken): het blijft een oude motor waarvan de reservedelen met de tijd schaarser en duurder van  worden.

Toch maar eens geprobeerd bij een Vetus dealer. Waarom? Vetus biedt de mogelijkheid om op de oude saildrive (die worden onderbelast en kunnen daardoor lang mee) via een speciaal ontwikkeld verloopstuk een Vetus scheepsdiesel te monteren.
De offerte van de Vetus dealer loog er niet om en was gezien de waarde van de She voor ons niet te verantwoorden.

Nu was er een clublid (Nick) - die deze klus in zijn eigen 27 al eerder had geklaard - en aanbood om dit staaltje vakmanschap bij de She te herhalen. Dat was een heel mooi aanbod, waar ik graag gebruik van heb gemaakt. Ik zou zelf die klussen doen voor zover ik het handwerk daarvoor dacht te beheersen, maar het aanpassen van de fundatie, het opstellen en uitlijnen van de motor en het koppelen van de draaiende delen, daar is vakkundige hulp voor nodig.
Een nieuwe motor installeren is – ook al doe je veel zelf -  geen goedkope optie (buiten het seizoen wordt overigens een forse korting gegeven), maar qua kosten en baten is het m.i. het beste alternatief om nog meerdere jaren met een goed gevoel over de  betrouwbaarheid van de motor te kunnen rondvaren.

Stand van zaken

De zelf aangelegde gesloten koeling van de oude diesel bestond uit een warmtewisselaar (rechts de platen- warmtewisselaar afkomstig uit een CV-ketel voor warmtapwaterbereiding), links een wierbox voor het filteren van het buitenwater, en een extra pomp (elektrisch) om het buitenwater door de warmtewisselaar te pompen.

I.v.m. het vervangen van de motor komt dit alles te vervallen. De motor moet helemaal worden ‘kaalgemaakt’ om hem uiteindelijk te kunnen uithijsen.

NB.: De nieuwe motor heeft standaard een gesloten koelsysteem.

Voorbereidingen

De oude motor weegt 140 kg en dat til je niet even.

Ik kocht daarom bij Conrad een mini takel (max. 250 kg) voor 80 euro. Dat vond ik een koopje. Het gevraagde elektra vermogen is 500W. Het bereik is bij 250 kg ca. 6 meter dus dat is onder de giek op de wal altijd voldoende. De takel hangt met behulp van een paar beugels aan de giek. Hij moet bij voorkeur wel horizontaal blijven hangen.

Rechts zijn de koelwaterslangen opgeruimd, zijn alle elektra aansluitingen gedemonteerd en is de carterolie ‘afgetapt’. Als de bouten van de aansluiting van de motor op de saildrive zijn gedemonteerd alsook die van de trillingdempers rechts en links voor op de motor dan kan het takelen beginnen.
De (oude) motor hangt op drie trillingdempers (2 voor de motor en 1 achter de staart). Als de motor wordt weggehaald, dan verliest de staart steun aan de voorkant. Reden voor mij om een steuntje onder de staart te zetten. Misschien niet echt nodig maar ik vind het wel prettig zo te doen.

Uitvoering

De motor werd in eerste instantie in de kuip geplaatst. Met de takel aan de giek is de oude motor in een later stadium naast de boot gezet en op een plaat met wieltjes op een aanhanger gezet. Gelukkig was er deze winter daarvoor naast de She voldoende ruimte. 

Links: De motor op blokken en een multiplex beschermplaat in de kuip.

In dit stadium kan ook de saildrive worden aangepakt. Dat is dus DE gelegenheid om de membraan te vernieuwen. In ons geval was de vorige vervanging in 2001 geweest.

Het aanpakken van de saildrive betekent:
olie aftappen; binnenaandrukring membraan demonteren; de staart uitnemen en compleet demonteren; alles cleanen; en in omgekeerde volgorde weer monteren.

De binnenaandrukring was wat geroest en dat vonden wij reden om deze te laten galvaniseren. In Amsterdam-Westpoort vonden we een adres waar dat in één dag (á contant voor 25 euro) geregeld kon worden.  De ring zag er na behandeling weer mooi uit.  Volvo Penta verkoopt voor het tienvoudige bedrag een complete set voor de saildrive met rubber membraan, en de juiste O-ringen.

Voor het afvoeren van de oude diesel werd een aanhanger gehuurd.
De nieuwe motor werd in doos op een pallet afgeleverd.
Deze motor werd later met 2 oprijplaten in de eigen stationcar (C5) gezet en dat scheelde de huur van een aanhanger.
De nieuwe motor werd na het inhijsen met houtblokken zo goed mogelijk op z’n toekomstige plek gezet, waarna de door Nick gelaste hoekprofielen afgetekend konden worden om ze hun uiteindelijke vorm te kunnen geven. In de definitieve opzet zitten de profielen net andersom dan op de foto hiernaast.

De motor staat op de aangepaste fundatie en zit aangesloten op de saildrive. Koelwater en de beluchtingsleidingen zijn aangesloten.

De dynamo is aangesloten op een diodebrug met uitgangen voor 2 accu’s.

Het nieuwe paneel is uitgerust met toerenteller, bedrijfsurenteller en voltmeter.

Het paneel is groter dan het oude dus is het kastje erop aangepast.

Bij de eerste proefvaart op 12 april 2011 met Nick, Rob en Marijke bleek alles goed te werken.
Op naar de Stertocht!

 

Met speciale dank aan Nick (en Eefje).
Edward 

 

[ Motor vervangen ] Kiele kiele ] Raamrubbers L17 vervangen ] Leisure 17 als nieuw! ] 17 tips voor een 17 ] 220 Volt aan boord ] 27 tips voor 27 ] Breed bed L17 ] Drinkwater in de boot ] Insteekschot ] Kajuitramen ] Roer ] Scheg en het roer 1 ] Scheg en het roer 2 ] Scheg en het roer 3 ] Scheg en het roer 4 ] Scheg en het roer 5 ] Schildertips ] Trimschema ] Uierzalf ] Ventilatie-fok ] Warm water aan boord ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016