Leisure 17 als nieuw!
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

Leisure 17 als nieuw!

Anderhalf jaar geleden heb ik een leisure 17, nr. 996L, gekocht. Ik wilde niet langer afhankelijk zijn van meezeilen op de boten van mijn broers, resp. Spirit 35 en Bavaria 39, maar zelf kunnen kiezen waar en wanneer ik ging zeilen.
Omdat ik dicht bij het Alkmaardermeer woon, veel alleen zou gaan zeilen en in de vakantie ook wat groter water wilde gaan bezoeken viel de keus op de Leisure 17. Ik was direct weg van de lijnen van de boot, de mogelijkheid om op de wadden droog te vallen en de spartaanse kampeermogelijkheden aan boord. De boot die ik kocht was er een ut vermoedelijk 1973 en zo zag zij, Mansa, er ook uit. Nachtelijke lakwerk-zaamheden hebben er ook nog eens voor gezorgd dat de hele boot een tranendal van lak was. Kortom, zoals de vorige eigenaar zei, "Mansa is van begin jaren 70, ik denk 1973. Zij is dus niet de jongste meer en dat kun je zien. De romp en het polyester zijn in zeer goede staat. De zeilen zijn oud, maar doen het nog wel. Het houtwerk moet dit jaar nodig een beurt krijgen en ook de rubbers van de ramen moeten worden vervangen. Er moet dus wel wat aan geklust worden, maar dan heb je ook wat!
 Dat over de staat waarin Mansa verkeerd." Vorig jaar winter heb ik gebruikt om het houtwerk binnen en de raamrubbers te vervangen. Een verslag van het vervangen van de raamrubbers is in een eerdere Leisurekrant en op deze site te vinden. Het grote werk stond voor de afgelopen winter op het programma, nl. het schuren en schilderen van de boot en het vervangen van de stootrand. Zodra het weer het toeliet heb ik de oude stootrand verwijderd en bij de Amsterdamse Fijnhouthandel nieuwe lijsten besteld (levertijd ca. 4 weken). Ik had het geluk dat ze net "een boompje van 7 mtr" hadden liggen dus lijsten uit een stuk! Om Mansa goed te kunnen schuren en schilderen heb ik samen met mijn zoon (u weet wel, die van de raamrubbers) de hele boot gestript. Een behoorlijke klus want afgezien van de lastige bereikbaarheid van sommige bouten en moeren waren de meeste nog van originele makelij wat wil zeggen ietwat afwijkende maten, draad en veelal lastig los te krijgen. Ook zaten enkele moeren van de stootrand "ingepolyesterd". Deze laatste heb ik afgezaagd en de gaten bij het plamuren dichtgestopt. Nu Mansa helemaal kaal op het land lag kon er geschuurd worden. Een werk van ca. 3 dagen maar in dit geval zeer dankbaar werk omdat onder al het vuil en lakresten weer een schone witte huid te voorschijn kwam. Het schuren deed ik natuurlijk met een schuurapparaat en schuurpapier korrel 80. Op de plaatsen met lakresten zelfs korrel 60. Verschillende gedeeltes van de boot zijn voorzien van antislipprofiel waar het moeilijk schuren was. Hier heb ik gebruik gemaakt van de staalborstel om het geheel schoon, en een voor schilderen noodzakelijk ruw oppervlak te krijgen. Na het schuren heb ik beschadigingen en niet meer noodzakelijke gaten geplamuurd met "Sparkel Gelcoat". Tijdens de avonden was ik in de weer met de stootranden. Eerst heb ik ze drie keer gelakt met Tonkinois. Daarna naar de boot om de gaten in de lijsten te boren. Ik wilde de bestaande gaten gebruiken en heb om deze gaten goed af te kunnen tekenen aan een van de oude bouten een scherpe punt gevijld en deze zover in een plaatje staal gedraaid dat de punt er net uit bleef steken. Door de bout met z'n achterkant (waar de kop van afgezaagd was) in het oude gat te steken bleef deze punt er uitsteken. Vervolgend duwde ik de lijst er op de goede hoogte tegenaan en kreeg keurig een puntje waar het gat moest komen. Gat boren, lijst vastzetten en volgende gat aftekenen. Nadat de hele lijst vastzat de uiteinden op maat gezaagd, alles weer gedemonteerd en thuis weer lakken. Mij was geadviseerd, zowel door de water-sportwinkel alsook via de Leisureclub, om Mansa te schil-deren met Double coat van "de IJssel" wat achteraf een prima advies is geweest. Hiervoor was wel een minimum temperatuur van 15 graden nodig. 8 april zou Mansa weer het water in gaan en met het weer in maart en april werd het dus nog spannend of dit zou lukken, ook al omdat de verf na het schilderen nog zeven dagen moet uitharden. Gelukkig waren er nog enkel dagen waar de temperatuur krap 15 graden bedroeg en heb ik Mansa twee keer kunnen schilderen. Met rollertjes kreeg ik een fantastisch resultaat. Zorg er wel voor om op tijd een nieuw rollertje te gebruiken want ze lossen volgens mij op door de verf en stukjes roller blijven dan in de verf zitten. Na enkele dagen drogen kon ik beginnen met het kitten en monteren van de stootranden, kikkers etc. en op 8 april hing Mansa te glimmen in de takels! Leuk om dan als trotse eigenaar de complimenten in ontvangst te nemen voor het vele werk. Inmiddels heb ik al weer vele uren zeilplezier achter de rug op een voor het oog splinternieuwe Leisure. Afgelopen meivakantie Alkmaar - Edam - Den Oever - Oudeschild - IJmuiden - Alkmaar en terwijl ik dit schrijf ligt Mansa in de Grashaven in Hoorn waar ik zo weer naar toe ga voor nog zo'n rondje. Komende winter de binnenkant en op zoek naar een genua en spinnaker. Nu eerst zeilend genieten van mijn werk! 

Peter Brouwer

 

Motor vervangen ] Kiele kiele ] Raamrubbers L17 vervangen ] [ Leisure 17 als nieuw! ] 17 tips voor een 17 ] 220 Volt aan boord ] 27 tips voor 27 ] Breed bed L17 ] Drinkwater in de boot ] Insteekschot ] Kajuitramen ] Roer ] Scheg en het roer 1 ] Scheg en het roer 2 ] Scheg en het roer 3 ] Scheg en het roer 4 ] Scheg en het roer 5 ] Schildertips ] Trimschema ] Uierzalf ] Ventilatie-fok ] Warm water aan boord ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016