Kiele kiele
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

 

Omhoog

Wat doe je als verse eigenaar van een L17?
Inderdaad, alles uit elkaar halen wat je maar kunt.

Wel, hier valt natuurlijk over te twisten, maar voor mij als vliegtuig onderhoudstechnicus was het vanzelfsprekend.

Elke 8 jaar gaat een vliegtuig tot op het laatste boutje uit elkaar, wordt gereviseerd/afgesteld/getest & uiteindelijk na weken weer in elkaar gezet, met de grootst mogelijke precisie.
Hierna nog een weekje grondtesten en dan kan hij kwalitatief de lucht weer in.

Na een rondje te hebben gelopen om mijn splinternieuwe L17 oldtimer (omsteeks 1972) wist ik het; 
Nooit een kwastje verf gezien, elk schroefje zat los (geen kit o.i.d.) en het luxe teakhout smaakt zelfs een houtworm niet meer.

34 jaar zonder ook maar enige vorm van onderhoud.......onbegrijpelijk.

Natuurlijk heb ik een plan van aanpak gemaakt;
Strippen, schoon maken, schuren, plamuren en lakken.
Alle kleine onderdelen naar huis halen en netjes opknappen. (gevolg; een boot op zolder)
Tot zover geen probleem, het schilderen is super gelukt ‘2 component DD lak van de IJssel’ (hier kan zelfs de grootste nurk mee schilderen)
Echter dit is een ander onderwerp, misschien voor de volgende keer.
Er zit werkelijk geen schroef meer aan de boot, behalve nog 6 moeren (3 bakboord en 3 stuurboord)
Deze zitten netjes ingelamineerd in de bodem van de L17.

Maar wat is nu de status van die 6 moeren en bijbehorende bouten?
Waar zijn ze eigenlijk van? .....hmm... de kim-kielen.
Deze zijn aan de buitenzijde enkel nog te herkennen aan de "elfenbankjes", van roest, die erop groeien .

Ik zie mezelf volgend seizoen al zitten, windje in de rug, zeiltjes bij, vrouw en kinderen aan
boord, rukwind, scherpe bocht......kiel kwijt en boot scheef.
En nu.....water loopt de boot binnen, hozen, hozen, hozen.....blup.

Het lijkt mij dus het beste (als vliegtuig onderhoudstechnicus) om ook deze bouten aan een grondige inspectie bloot te stellen.

Stap 1: Met een slijptol met schuurschijf voorzichtig de bovenkant van de lamineer eraf schuren. Deze herken je zeer snel doordat er in de opslagruimte onder de slaapbanken drie duidelijke omgekeerde 'koffiefilter vormen' te zien zijn. Hier moeten de drie bouten onder zitten.
Stap 2: Houd de stofzuiger bij de hand en zet een zeer goede stofmasker/bril op. Als je door de top laag heen bent zie je ze zitten, in een lege loze ruimte, de 3 moeren bakboord en de 3
moeren stuurboord.
Ze zien er nog het mooiste uit van de hele boot, geen spatje roest. (incl. rvs draadeinden)
Zo'n 34 jaar geleden ingepakt en nu door mij anno 2006 weer uitgepakt en blootgelegd.

Conclusie: de kiel-bouten en -moeren zijn in perfecte staat van een L17 omstreeks 1972.

Maar......de kielen zelf zijn wel ernstig geroest en ook tussen de kielen en de romp zie ik de roest doorlopen.
Hoever gaat dit door en zijn de kielbouten dan niet aangetast aan de kiel zijde?

Ik kan het niet laten..... en begin de 3 moeren van de bakboord kiel los te draaien, ehm.....dan valt hij er natuurlijk af!
Eerst de boot opkrikken en op blokken zetten. Gelukkig kun je hier de holle ronding mooi voor
gebruiken aan de binnenzijde van de romp (tussen de kielen) nabij elke kiel. 
Ik heb eerst wat blokken gelegd, stevig en dik genoeg, en toen als laatste een blok gemaakt met een ronde bovenkant (Straal R= +/- 3 cm, Lengte zo'n 40 cm)
Dit blok heb ik op een autokrik gelegd (max 750KG, ken net) en de krik, met rondblok, op de
stapel blokken gezet.
Langzaam opdraaien, kost eigenlijk geen moeite met een lege boot, en als de kiel 3cm loskomt van de trailer de ruimte (tussen rondblok en stapel blokken) opvullen met blokken.

LET OP: nooit zelf onder de boot gaan liggen/zitten en ook nooit vingers tussen de blokken
natuurlijk!!!!

Nu in de boot, welke nu opgeblokt staat, de moeren losdraaien en dan zakt de kiel vanzelf, DACHT IK. 
Oke een beetje helpen dan maar met een plamuurmes, beetje wrikken en steken, timmeren e.d.......het helpt voor geen meter, die kiel zit muurvast. Bij de achterste moeren komt hij inderdaad wat los maar dan lijkt hij nog vast te zitten......het zal toch niet.......effe meten in de boot. 

Ja hoor, precies onder een verstevigingsrib in de opslagruimte onder de slaapbanken zit nog een bout waarschijnlijk. Even met de slijptol en ja hoor via een kleine opening, 5 x 3 cm kan ik met een steeksleutel de moer, in het spant, (ook perfecte staat) losdraaien. Dit scheelt stukken. 
Ook aan de voorkant maar even meten en ja hoor ook hier onder een verstevigingsrib nog een verloren kielbout.
Even lossen en BOEM daar zakt de kiel 3 cm naar beneden, echter de kielbouten zijn zo'n 4 tot 5 cm en de kiel hangt dus nu nog half in de kielbout gaten.

Let op een L17 heeft dus 5 kielbouten per kimkiel!

Bootje beetje opkrikken (zelfde procedure) en kiel in de auto leggen en thuis mooi ontroesten, primeren en dan later weer netjes en kwalitatief terug hangen.
Helaas, ook hier weer een loodzware uitdaging, ik krijg die kiel niet opgetild.
Gelukkig komen net op dit tijdstip mijn ouders en broer kijken naar mijn aanwinst, vele handen maken licht werk.
Maar 1 kim-kiel van 125 KG wordt er echt niet lichter op hoor!! (totaal stabilisatie gewicht van
een L17 is dus 250 KG, stabieler kan het niet)

Conclusie na inspectie: Kim-kielen roesten oppervlakkig maar dit stopt dan ook direct als er een laagje roest op zit, het gaat dus niet alsmaar door en door.

Ook de kielbouten zijn bij de wortel (kielzijde) niet aangetast en zien er als nieuw uit.

Alle roest verwijderd met roterende staalborstels en ronde schuurschijven, alles met de slijptol. Hierna alles geschilderd met metaalprimer en de kielbouten ingespoten met een verzorgende en smerende olie.

Alles zit inmiddels weer onder de boot en het zit weer als een huis, die kunnen best weer een aantal 'vlieguren' mee.
Alle bouten aan de binnenzijde weer ingelamineerd en de kiel weer netjes afgekit met Sikaflex.

Moraal van het verhaal:
Houd je van werk, techniek, kwaliteit, zekerheid en wil je op super safe, volg mijn instructies.
Ben je 'slimmer' laat het dan lekker allemaal zitten.
Krab de naad tussen kiel en romp af en toe uit en kit de naad dan af met een goede Sikaflex (r) .
Kimkielen vallen na 34 jaar heus niet zomaar van de boot af, daar heb ik mijzelf echt in vergist!!

Sikaflex (r) 291 is trouwens erg geschikt omdat het:
binnen / buiten kit is.
schuur en schilderbaar is.
elastisch blijft.
volledig bestand is tegen zoet en zout water.
hecht op metaal primers en kunststoffen.
naad afdichtend werkt

Arjan Vermeule, i 2 i (eye to eye) L17, Ligplaats Bergen op Zoom.

 

Motor vervangen ] [ Kiele kiele ] Raamrubbers L17 vervangen ] Leisure 17 als nieuw! ] 17 tips voor een 17 ] 220 Volt aan boord ] 27 tips voor 27 ] Breed bed L17 ] Drinkwater in de boot ] Insteekschot ] Kajuitramen ] Roer ] Scheg en het roer 1 ] Scheg en het roer 2 ] Scheg en het roer 3 ] Scheg en het roer 4 ] Scheg en het roer 5 ] Schildertips ] Trimschema ] Uierzalf ] Ventilatie-fok ] Warm water aan boord ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .
Laatst bijgewerkt: 09 juli 2016