Avonturen 2002
 [ Start ] [ Nieuws en informatie ] [ Evenementen ] [ Leisurekrant ] [ Foto's ] [Discussieforum] [Facebook] [Navigatieoverzicht]

Omhoog

Avonturen van een Leisure 17 in de Leisureweek 2002.

Omdat we nogal een eind van Amsterdam af wonen, gaan we woensdag 27 juli al op pad. Vertrek om 11 uur vanuit Rijsbergen naar Hermenzeil. We zijn met z'n drieën: vader Willem en zoons Bob en Paul. De andere (vrouwelijke) helft van de familie is thuisgelaten. Die gaan lekker met z'n drieën naar Zeeland.

Na voorbereidende werkzaamheden zoals het strijken van de mast, het monteren van zwemtrapje en het inladen van kleding en proviand gaan we eindelijk met de "Tirelire 2" op stap. We hebben alles aan boord, tot en met een stereo en TV toe (Ja, ja, allemaal in een 17!).
Nadat we bijna overvaren zijn op de Amer, brengen we de nacht door in de Biesbosch.
Via de Biesboschsluis, de sluis van Gorinchem en de sluis van Vianen leggen we aan in de jachthaven Plettenburg in Vreeswijk, doodsaai maar wel rustig.
Wij hebben net een nieuwe motor met een vaste tank er bovenop. Dat betekent bijna ieder halfuur bijvullen met acrobatische capriolen. Dit is het niet echt!
De volgende dag varen we door Utrecht, langs de terrasjes en over de Vecht totdat we in Muiden in de Koninklijke Jachthaven zijn. Vlak bij het koninklijk jacht "de Groene Draeck" meren we af (natuurlijk niet te dichtbij!). Hier ontmoeten onze eerste reisgenoten, Paul, Maaike en Joram met hun leisure 23 de "Balans".
Pikant detail: we kunnen niet afrekenen via de computer, omdat die geen liggeld kan berekenen voor schepen korter dan 5,5 meter!! (ha ha, even lachen). Zulke kleine scheepjes zijn ze daar duidelijk niet gewend! Dus kregen we een ouderwets handgeschreven bonnetje (Heel uniek voor een dergelijke haven van stand!)
Inmiddels is het zaterdag en zetten we onze mast overeind om vervolgens naar Durgerdam te varen.
Daar ontmoeten we de rest van het gezelschap.
Na het probleem van onze benzinetank in de groep te hebben gegooid, kunnen we voor een vriendenprijsje een 12-liter tank van Paul overnemen. Daar hebben we weer mooi geluk bij! Geen capriolen meer. We gaan nu verder voor het rustige pijp- en oorlamwerk!
Op 28 juli (zondag) vertrekken we uiteindelijk, na eerst een liedje voor de jarige Cor te hebben gezongen (toevallig was dat vorig jaar ook al rond deze tijd) Ze is weer een jaar jonger geworden (ik laat nu de spellingscorrector expres uitstaan J ).
Het is een stralende dag, 31 graden maar weinig wind.
Dikke pret, met z'n allen voor "Pampus" en zwemmen in lauw water.
Onze 17 ligt beschut tussen zijn grote broers (of eigenlijk zijn het zusters) en we maken volop gebruik van onze nieuwe zwemtrap. Er had wel een treetje meer aan gemogen, maar nu blijven we tenminste nog wat lenig.
Uiteindelijk komen we aan het einde van de middag aan in Muiden. 's Avonds tafelen met zijn dertienen in een gezellig restaurant bij de haven. Het is daar goed eten en vooral drinken tijdens zo'n zwoele avond. Even vergeten we de stijgende euro-prijzen in de horeca.
Op maandag op weg naar de Eemhof, het is 31 graden en weinig wind. Last van blauwalgen, dus veel zwemmen is er niet bij vandaag. Vooral in de haven zelf is het een vieze drab, die uitnodigt tot niets eigenlijk. In het havenkommetje liggen we in een taartpunt bij elkaar. Het is bloedheet. Inkopen gedaan in het winkelcentrum van het subtropisch paradijs en daarna diner-picknick in de schaduw van de bomen. De kinderen vermaken zich aan het surfstrandje, net buiten het gebied van de blauwalgen. 's Nachts wordt het niet beneden de 20 graden en wij hebben het behoorlijk warm in de "Tirelire".
Op dinsdag is het nog steeds bloedheet (30 graden) en we gaan op weg naar Harderwijk. We laten de blauwalg achter ons en gaan vlakbij Harderwijk voor anker na toch nog een paar uurtjes (langzaam) te hebben gezeild. Afkoelen in de lauwe thee die "Randmeren" heet is er nauwelijks bij. Maar we liggen weer met z'n allen een hoop lol te maken. De voorzitter heeft een middel om de Tirelire schoon te krijgen, maar zwemmend is dat een onmogelijke klus. Ik vraag me eigenlijk af of het nog wel goed komt: dat krijg je als je je boot de hele winter in het water laat liggen. En passant heeft Willem ook nog zijn knie opengehaald aan de mosseltjes die op de scheepshuid zijn gegroeid. Het begrip "kielhalen" krijgt daardoor een wat concretere dimensie. Dit is duidelijk voer voor SM-klanten!
In Harderwijk is het tijd voor een afhaalchinees. Knetterend onweer en snel naar binnen met het eten. Wel eens in een sauna hete chinees gegeten? In een leisure 17 tijdens de leisure-week weet je wat voor gevoel dat geeft!
Uiteindelijk wordt het toch nog wat droog en gaan we een stadswandeling maken onder bezielende leiding van Door en Ben Voskamp. Uiteindelijk leren we ook in het donker de schoonheid van Harderwijk te waarderen (vooral de openbare poepplaats had grote belangstelling van enige leden!)
De volgende dag wordt het gezelschap opgesplitst: de families met kinderen gaan een dagje naar het Dolfinarium (daar liggen we drie minuten vandaan!), een aantal mensen gaan fietsen op de Veluwe.
Het weer blijft nog steeds grandioos: meer dan 30 graden. Om de groep Leisurianen voldoende groot te krijgen (in verband met de broodnodige entreekorting voor groepen) worden tijdelijk een (voor ons vreemde) opa en oma ingelijfd in onze groep. In het Dolfinarium gooien we elkaar met flessen water nat, hetgeen nog een beetje verkoeling geeft. OM 16.00 is iedereen de dolfijnen, zeeleeuwen en roggen wel beu; er wordt (dus niet) hartverscheurend afscheid genomen van de dieren en we vertrekken weer naar onze vloot. De fietsers zijn ook weer terug na een vermoeiende, maar voldoening gevende tocht.
Inmiddels is er een onwetende minkukel bij onze "Tirelire" gaan staan, die na een aantal minuten aandachtig bestuderen vraagt of wij een oud sportbootje hebben omgebouwd! Verontwaardiging bij schrijver dezes en hilariteit bij de rest van het gezelschap! Voor de rest van de tocht praten we over de "Tirelire" als het sportbootje met een stok erop een laken eraan!. Maar: hij vaart…… en goed ook! We blijven trots op het Ukkie van de vloot!
Nadat de kids te kooi zijn gegaan blijven een paar diehards nog op de wal om wat overtollige alcoholische versnaperingen te nuttigen. Daarbij wordt volgens een voorname dame op een deftig jacht de grens van de betamelijke decibellen overschreden. Uiteindelijk na een uitvoerige discussie hierover, waar de betreffende dame overigens niet bij aanwezig was, besluiten we toch maar onder zeil te gaan.
Nadat de andere dag iedereen uit zijn coma is gewekt worden zowaar de zeilen gehesen (ja,ja, er stond weer wat wind!) en onder het zingen van stoere zeemansliederen door de bemanning van de "Tirelire" wordt koers naar Elburg gezet.
Het wordt wel steeds donkerder en uiteindelijk komen we in de gemeentehaven van Elburg aan in de stromende regen.
We kunnen nauwelijks naar buiten, dus gaan we maar een spannend boek lezen. Relax is troef in de "Tirelire"!
's Avonds is het weer droog en gaan we, nadat we heerlijke spaghetti hebben gekookt op onze primus, de stad Elburg bekijken. Na een vermoeiende wandeling vleien de volwassenen zich op een terrasje, terwijl de jeugd angstvallig uit het zicht op een ander terras neerstrijkt. Zo bereiken we toch nog enige privacy tijdens deze tocht!
Het is alweer vrijdag en we vertrekken naar onze laatste bestemming Schokkerhaven. Er is weer wat wind en we zeilen tot de Roggebotsluis. Daarna wordt het dreigend met onweer en op de motor varen we naar onze eindbestemming.
Onderweg komen we nog een leisure 17 tegen met een Duitse echtpaar. Zij zijn al twee maanden aan het zwerven. Dit doen ze al jaren (voor alle duidelijkheid: voor een maand of drie 's zomers) en ze vertellen dat ze in het verleden o.a. op de Oostzee en in Joegoslavië zijn geweest (met trailer) Hoewel hun boot al 30 jaar oud is, is hij (of eigenlijk "zij") om door een ringetje te halen en van alle gemakken voorzien. Hebben we toch nog een andere Leisure 17 gezien deze vakantie!
's Avonds is het tijd voor een afsluitende barbecue, die weer uitstekend is verzorgd door Willem en Ciska! Die avond wordt er nog in stijl afscheid genomen met enige oorlammen op de steiger.
Een prachtige jachthaven, maar 300 meter steiger tot aan het toilet is wel wat veel van het goede! (een goede raad voor toekomstige bezoekers: drink geen bier maar uitsluitend schipperbitter!)
De volgende dag is het tijd voor het afscheid. De "Tirelire" vertrekt om 8 uur 's morgens, samen met Roel en zijn "vrouwen" op de "Okran" richting Lelystad, uitgewuifd door de achterblijvers, die later nog koffie met gebak gaan nuttigen.
Het geeft een wat dubbel en melancholisch gevoel zo'n afscheid, na een week met z'n allen lief (en weinig leed) met elkaar te hebben gedeeld.
Maar dat gevoel verdwijnt al snel als we de sluis van Lelystad uitkomen!
Kommer en kwel is ons deel! Windkracht 5/6 op kop, op het motortje (dat het zich gelukkig goed houdt!).
De "Okran" verdwijnt in de striemende regen richting Edam, de "Tirelire"gaat richting Amsterdam, ongeveer 4 uren de Oostvaarders-dijk volgend. Hééééééééél afwisselend!
Twee zoons in de kajuit, vader doornat in de kuip. Hozen, meer water boven de boot, dan eronder, afzien, balen, .....X@#^<>*(^#$!...... (vul zelf maar in)!
Uiteindelijk ligt de "Tirelire" om een uur of drie voor Pampus, letterlijk, want ineens is de wind volledig verdwenen! Uiteindelijk op zeil ongeveer 400 meter afgelegd (in ongeveer een half uur, dus dat schoot op!).
Uiteindelijk op de motor naar Muiden, mast strijken (in diezelfde chique jachthaven) om ten slotte om halfzeven in Weesp aan te leggen.
Het was me het dagje wel! Met z'n drieën nog even een vette cholesterolrijke hap op in de kantine, nog even nakletsen en daarna te kooi. (nou ja, inmiddels wel een aardige stal na bijna twee weken bivakkeren met z'n drietjes!)
De andere ochtend, zondag, van Muiden naar de Biesbosch (dachten we). Edoch: bruggen die traag worden bediend en zondagsregelingen voor sluizen, sluizen met te weinig water, kortom: het schoot dus niet op. En als klap op de vuurpijl: een gigantisch, knetterend onweer op het Merwedekanaal. Gelukkig lag onze mast plat, want anders waren we een mooie bliksemafleider geworden. Pa Willem weer in de kuip, verbaal bijgestaan door zijn erfopvolgers in de kajuit, die zich toch wel zorgen maakten over de gezondheid van de schipper. Het werd zeer gewaardeerd, en zo werd hij door de ellende heen gepraat.
Uiteindelijk hebben we in Meerkerk tegen een wat oudere sleper aangelegd. Bij de plaatselijke Chinees zijn we (of liever gezegd de schipper) tenslotte weer op verhaal gekomen.
De volgende dag, maandag, is onze laatste dag op het water. Het is weer goed weer geworden en we varen voorspoedig via Gorinchem, de Merwede en de Biesbosch terug naar onze thuishaven Hermenzeil.
Ons rest nog slechts gedurende een paar uur het uitmesten van de boot, het optuigen van de mast en de thuisreis naar Rijsbergen.
Na hernieuwde kennismaking met de andere helft van ons gezin blijven ons tenslotte heel goede herinneringen aan zeer geslaagde Leisureweek.
Hopelijk zal dit verslag een aanleiding vormen voor de andere Leisure-17 bezitters van onze vereniging om zich volgend jaar massaal op te geven voor de Leisureweek van 2003 en zich te voegen in het gezelschap van de enige 17 van dit jaar: de "Tirelire".

Augustus 2002, Willem van R.

Waarom actief lid worden? ] Op je 14e ] Wat is de Stertocht ] Nieuwe Leisures te koop  - Het vervolg ] Vanaf de wal ] Leisureweek van de Rinzwind ] Wel en wee met onderwaterverf ] Nieuwe Leisures te koop ] HSL-Zuid ] Het naviduct ] [ Avonturen 2002 ] Op naar Friesland 1 ] Op naar Friesland 2 ] Kennismaking IJsselmeer ] Leisureweek 2000 ] Midwinterzon ] Pareltjes ] [ Navigatieoverzicht ]

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Zend een e-mail aan de webbeheerder .